Ole Sebastian Rolland i aksjon rundt banen med kamera i hånden. Foto: Odd Løvset, Hordalandsfotball

Ledestjernen

Bjarg har gått fra å være en breddeklubb i SoMe til å være helt i toppen i Norge på sosiale medier. Vi har snakket med mannen som på få år har gjort Bjarg til en klubb alle kjenner.


Ole Sebastian Rolland har siden 2018 vært en del av A-laget til Bjarg fotball. I den perioden har han flyttet klubben fra å være en helt ordinær klubb i sosiale medier til å bli en klubb som kunne hevde seg godt i norsk toppfotball.

Vi har tatt en prat med 23-åringen som til dagen studerer og holder på med en Master i finans. I tillegg til å være klubbens SoMe-ansvarlig, så er Rolland også en aktiv del av A-laget til herrene som keeper.
Foto: Ann-Kristin Røsbø, Hordalandsfotball

Når begynte du dette arbeidet?
- Vi begynte uformelt i 2018. Litt i starten. Vi ville re-starte et arbeid som hadde begynt, men ikke blitt videreført. Tok ansvaret for dette for å ha regien. Har hentet inspirasjon fra storklubber. Begynte i det små, men det har eskalert, sier Rolland. 

Hva er drivkraften bak dette?
- Drivkraften er at breddefotball er kjekt og ikke minst viktig. Viktig i folkehelse perspektiv. Engasjementet skaper også lokal tilhørighet. Jeg brenner for at alle skal ha en aktivitet å gå til, så derfor er dette et middel for å skape en tilhørighet og nå de yngre. Viktig å fronte A-lagene på en profesjonell måte. Det viktigste er at vi skaper nærhet til spillerne og klubben for alle. Derfor ønsker folk å komme se kampen og støtte laget. 
Foto: Ann-Kristin Røsbø, Hordalandsfotball

Hvordan har responsen vært?
- Responsen har veldig god fra de utenfra og i klubben. De som følger klubben føler de får innsikt og det er meningen. Det er likevel alltid en balanse. Jeg har valgt promoterer herrelaget i første omgang, så gradvis ta med resten nå etterhvert. Balansen på dette er viktig, sier Rolland.

Han fortsetter med å fortelle at sponsorene til klubben er veldig positive til det arbeidet som gjøres. De trekker frem at vi som klubb er attraktive for å sponse, da de får promotering i SoMe.  

Vi hører videre med Ole Sebastian Rolland om trafikken og klubben kan måle interessen. 
- Vi ligger nå rundt 2000 på vår Facebookside, men den startet vi i 2019, Instagram kontoen er nå på ca 1500 følgere. Da den ble startet i 2018, så hadde vi kun 300-400 det året. De fleste likes får vi nok på saken på aldersbestemt, mens A-laget har høyest trafikk. Når det gjelder aldersbestemte lag, så må det prioriteres litt hvordan det dekkes. Vi har mange lag i klubben, slik at vi må være litt bestemt hvordan det dekkes.  

Under: Ole Sebastian Rolland er ofte å se i rollen som mediemann samtidig som han var med troppen som spiller. 
Foto: Ann-Kristin Røsbø, Hordalandsfotball

Vi spør også Knut Aarbakke, daglig leder Bjarg IL, om arbeidet til Ole Sebastian Rolland. 
- Vi er veldig positive til dette og det har vært en berikelse for hele klubben, sier den daglige lederen. 

Har du noen nye planer for sesongen?
- Det blir å dekke kvinnelaget vårt tettere og det blir flere videointervjuer i år, sier Rolland. 

Hva sier lagkameratene til den oppmerksomheten du gir laget og klubben?
- Tror de synes at dette er kjekt. Det forplikter også spillerne litt. Det blir en annen seriøsitet rundt det vi holder på med. Tror promoteringen hjelper på å holde folk skjerpet og at det er positivt for den enkelte.

Under: Martin Dregelid oppsummerer treningskampen mot Voss tidligere denne uken. Et eksempel på hva Bjarg og Ole Sebastian Rolland leverer på klubbens Facebookside.

 
Har publikumsøkningen kommet som et resultat av dekningen i SoMe?
- Har vært en gradvis økning i 2019, men i 2021 tok det litt av. Langt høyere tall enn vi hadde forventet. I 2021 hadde vi et snitt på rundt 300 per kamp. Om økningen alene er på grunn av SoMe er jeg usikker på. Er sikkert en kombinasjon av mange ulike årsaker, sier Ole Sebastian Rolland. 

Vi spør Torbjørn Birkelund som er sportslig ansvarlig for fotball og  trener A-lag herrer i Bjarg om hva han tenker om arbeidet til Ole Sebastian Rolland.
- Om en norsk toppklubb skal hente noen fra Bjarg i dag, så bør de hente Ole Rolland. Jeg håper ikke det skjer enda må jeg legge til. Han er ekstremt dyktig på det han driver med og standarden han setter på sitt arbeid er den standarden vi ønsker å få til i klubben. Hans arbeid med sosiale medier har løftet hele klubben. Selv om han til dagen er en del av herrer A, så binder han sammen resten av klubben. Mye av den økningen vi ser i antall tilskuere og supporten rundt laget vi har rundt laget er jeg sikker på at vi kan takke han for, sier Birkelund med engasjement i stemmen.  

- Må legg til at han ble nevnt i podkasten Norsk Tipping i fjor høst. Spillerne blir rollemodeller for de yngre i klubben. Han har også  lyst ut en trainee-stilling i klubben for å styrke teamet rundt seg, sier Birkelund.
Foto: Ann-Kristin Røsbø, Hordalandsfotball

Siste sesong i Bjarg
Vi hører litt videre med Ole Sebastian Rolland om hvordan han klarer å kombinere rollen som student, spiller og primus motor for arbeidet med sosiale medier. 
- Blir hektisk til tider. Skulle gjerne hatt flere med på laget. Når jeg selv spiller, så er det alltid noen som klarer å ta bilder, det får vi alltid til. Dette er mitt siste år i klubben. Skal trolig på utveksling denne våren og muligens til Oslo neste år. Derfor er det viktig å en erstatter på plass.  Viktig at klubben klarer å bære dette videre, sier Rolland. 

Har du tips til andre klubber eller enkeltpersoner som vil gjøre en tilsvarende jobb?
- Jeg har mange tips. Det viktigste er at det ser proft ut. Kjøp et ordentlig kamera! Mobilbilder holder ikke. Det er min verste fiende. Kan ikke forvente at alle skal bruke like mye tid på Photoshop eller redigering, men viktig å få en dedikert person på plass i klubb som jobber med dette. Det koster kanskje noe, men SoMe er klubbens ansikts utad. Det som legges ut er klubbens ansikt utad. Derfor er det viktig at klubbene er klar over at det definerer klubben for andre, sier Rolland.  
Foto: Ann-Kristin Røsbø, Hordalandsfotball

Han fortsetter med
- Det er viktig å promotere A-lagene. Det skaper profiler som igjen trekker engasjement, tilhørighet og lokal interesse. 

Helt på slutten, er det noe som irriterer deg ved klubbers arbeid i sosiale medier og har du tips til hvordan det kan endres?
- Klubber må slutte med å bare publisere når de vinner! Skal klubber komme seg videre, så må de også følge opp også når de taper. Fotball handler ikke bare om solskinnshistorier, men om utvikling. Det skjer også når de taper, sier Rolland.
Foto: Ann-Kristin Røsbø, Hordalandsfotball

Vi takker Ole Sebastian Rolland for praten og ønsker han og klubben lykke til videre med arbeidet på og utenfor banen. Vi vet også at flere klubber utenfor kretsens grenser har vært i kontakt med klubben for å høre litt mer om dette arbeidet. Redaksjonen kan selv bare slutte seg til alle de lovordene som har kommet om arbeidet rundt sosiale medier i klubben. Et eksempel til etterfølgelse. 

Sjekk ut Bjarg sin Facebookside HER

 

Debatt
Sportskollektivet oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.